Sunday, June 24, 2012

marriage !


Bismillah hirahmanirrahim

Sejak akhir akhir ni, banyak sangat saya dengar masalah rumah tangga . samaada dalam ahli keluarga yang terdekat , jiran jiran mahupun masyarakat di luar sana .

Why all these can happen although they tied their relationship with marriage in the name of love ? yeaa. They love each other very much . so why the small matter become a big problem that lead to divorce .

Ok. Now I just discovered a few reason of these problem .
Ehh , kau ape taw ? kahwin pon belom, daa nak kecoh ?
Actually orang orang muda macam kita ni perlu banyak lihat dan belajar daripada sekeliling so that we would not repeat the same thing right ?

saya lihat dengar , cari sebab and punca , cari ilmu penyelesaian  and then come into a conclusion .

BEFORE MARRIED

1)      Kurang menimba ilmu sebelum perkahwinan . Maybe kurang pembacaan , kurang bertanya daripada yang berpengalaman. Juga tidak mengambil kisah Rasulullah dan sahabatnya dalam mengendalikan bahtera rumahtangga sebagai panduan.

2)      Dan tidak jelas matlamat sebenar perkahwinan . Perkahwinan ialah alat untuk mendapatkan rahmat dan cinta Allah , seterusnya mendapat syurgaNya.


3)      Perkahwinan dimulakan dengan sebuah cinta , tetapi hanya disempurnakan dengan sebuah tanggungjawab . sorry to say , tetapi rata rata pasangan tidak terlalu memikirkan betapa beratnya tanggungjawab yang bakal mereka tanggung selepas bergelar suami isteri , hanya memikirkan keseronokan dan mengikut hawa nafsu semata mata.

4)      Tidak merancang bagaimana untuk memdidik zuriat . yea, jangan sibuk memikirkan bila la nak dapat anak dan berapa banyak anak yang diinginkan , tetapi sibukla memikirkan pendidikan anak yang bakal di berikan samaada untuk menjadikan mereka anak dunia , ataupun anak syurga . Ini kerana ramai juga pasangan bertengkar di sebabkan masalah anak anak mereka. Biarlah anak seorang saja pon tetapi cukup ilmu agamanya berbanding anak sepuluh tetapi tidak menjadi hamba Allah yang baik.

5)      Hubungan dengan Allah yang tidak dijaga . Di dalam quran sendiri Allah memberi doa dan menyuruh hamba hambanya meminta untuk mendapatkan pasangan dan zuriat penyejuk mata dan menjadi imam kepada orang orang yang bertaqwa. Tetapi tidak diambil kisah oleh sesetangah pasangan.


IN MARRIAGE



1)      Pasangan sering kali tidak menghargai kebaikan yang pasangan mereka lakukan . yang mereka ambil perhatian kesalahan yang pasangan mereka lakukan

2)      Tidak meletakkan cinta Allah sebagai carta cinta yang pertama. Iaitu mengabaikan cinta kepada Pencipta yang menciptakannya bermakna tidak mampu memberikan cinta kepada makhluknya dengan ikhlas.


3)      Tidak mempunyai sikap memaafkan. Setiap malam sebelum tidur, seorang isteri seharusnya memastikan mendapat redha suaminya. Kerana redha Allah terletak pada redha suami . Minta maaf sebelum melelapkan mata kerana belum tentu esok hari milik kita.


DIVORCE

Saya pernah mendengar ceramah oleh ustaz pahrol, beliau mengatakan apabila berlakunya sesuatu penceraian , terutamanya wanita merasakan hidup mereka tiada gunanya lagi dan merasakan masa depan mereka sudah gelap . kenapa mereka merasakan sedemikian ? Kerana mereka meletakkan cinta suami itu yang utama . Oleh sebab itu apabila sudah hilang cinta suami , mereka merasakan sudah hilang segala galanya. Oleh itu kita sebagai hamba Allah harus mengetahui priority cinta kita :

1)      cinta Allah
2)      cinta Rasulullah
3)      cinta suami
4)      cinta ibu bapa

Jika berlakunya perceraian yang tidak diingini ini , dan hilangnya cinta suami, mereka akan berasa lebih tenang kerana masih mempunyai cinta Allah yang setia !

Sekadar peringatan untuk diri sendiri sahaja . Bukan untuk bajet bagus .

Itu serba sedikit ilmu yang saya dapat kongsi . sorry silap salah memang dari saya yang jahil . yang baik semuanya dari Allah Yang Maha Hebat .  Maafin yaa !


Peace yaaawwww !

No comments:

Post a Comment

Followers